Strateegilise kauba eriloa taotlemine

Üldjuhul on eriluba vajalik nimekirja kuuluvate kaupade piiriülesel tarnel (va kahesuguse kasutusega kauba sissevedu), kuid eriluba on ka vaja kauba sisseveoks, väljaveoks ja transiidiks ning teenuse osutamiseks juhul, kui komisjon on kauba valdajat, omanikku või tollideklaratsiooni esitanud isikut teavitanud, et kaubal on strateegilise kauba tunnused, kuigi seda ei ole kantud strateegiliste kaupade nimekirja.

Kuidas toimub eriloa taotlemine strateegiliste kaupade piiriüleseks tarneks?

Strateegiliste kaupadega seonduva dokumendi saamiseks peab kauba eksportija, importija või printsipaal esitama komisjonile vormikohase taotluse, koos kõigi vajalike lisadokumentidega.

Juhul, kui kaup, mille sisse-, väljaveoks või transiidiks luba taotleti, ei ole oma olemuselt või parameetrite poolest strateegilise tähtsusega, ei võta komisjon taotlust menetlusse ning tagastab taotluse esitanud isikule nii dokumendid kui ka riigilõivu.

Strateegilise kauba komisjon on üle läinud elektroonilisele menetluskeskkonnale Stratlink ning taotlused, avaldused, aruanded jm dokumendid tuleb komisjonile esitada läbi elektroonilise süsteemi.

Kiire menetluskeskkonda sisenemine: Stratlink 

Kuidas taotleda litsentsi?

1. Vaadake sõjaliste kaupade nimekirjast, kas Teie kaup on seal nimetatud.

  • JAH, kaup oli nimetatud. Sel juhul vajate kauba ekspordiks/impordiks kindlasti eriluba. Vaata samm 2 alt edasi.
  • EI,  kaupa ei olnud nimetatud seal nimekirjas, palun vaadake alapunkti 2.

2. Vaadake kahesuguse kasutusega kaupade nimekirjast, kas Teie kaup on seal nimetatud

  • JAH, kaup oli nimekirjas,  sel juhul sisseveoks ei ole vaja eriluba, kuid väljaveoks ja transiidiks on vaja, vaadake samm 2 alt edasi.
  • EI, kaup ei olnud nimekirjas, sellisel juhul  on veel kaks lühikest nimekirja, mida peaksite kontrollima, et veenduda, kas kaup on strateegiline või mitte:

3. Kaupade, mida on võimalik muuhulgas kasutada inimõiguste rikkumiseks, nimekiri

  • Kui Teie kaup ei olnud üheski neis kolmes nimekirjas, siis suure tõenäosusega ei vaja kaup eriluba ekspordiks, impordiks ega transiidiks.
  • Juhul, kui vajate abi kauba määratlemisel, palume saata komisjonile kauba määratluse päring läbi Stratlink keskkonna

  • Kui Teie kaup oli nimekirjades nimetatud, siis vaadake edasi samm 2
  • Täitke taotlus Stratlink menetluskeskkonnas, vastavalt oma toimingule (kas sisseveoluba, väljaveoluba, transiidiluba, lõppkasutaja sertifikaat vms). Kui Teil pole võimalik kasutada elektroonilist süsteemi, siis erandkorras on võimalik taotluse esitada ka paberkandjal. Kindlasti jälgige et kõik lahtrid saaksid täidetud, nimekirja numbri saate vastavalt sellest nimekirjast, kust oma toote/kauba leidsite (st. nimekirjad samm 1. all), taotlusele läheb kirja kategooria number (näiteks ML3 või 7A002). NB! Lõppkasutaja sertifikaadi ja rahvusvahelise sisseveo loa taotlusel on oluline kirjutada kauba andmed ja lõppkasutus nii eesti keeles kui inglise keeles.
  • Lisage taotlusele kauba kirjeldus, mis näitaks ära, missugust kaupa veetakse.
  • Lisage taotlusele ostu-müügi (eel)leping, omandi kokkulepe, arve ja teised asjakohased dokumendid
  • Lisage lõppkasutaja kinnitus st. lõppkasutaja sertifikaat või rahvusvaheline sisseveo luba
  • Makske riigilõiv 13 eurot 
  • Esitage taotlus Stratlink menetlussüsteemis. Kui olete sunnitud taotluse esitama paberkandjal, siis pange kõik eelnimetatud dokumendid ümbrikusse ja saatke või tooge ise Strateegilise kauba komisjoni,  Välisministeeriumis  aadressil: Islandi väljak 1, 15049 Tallinn

Kui Teil pole kõiki vajalikke dokumente, või on mingisugune kaubaga seotud probleem või küsimus, palun helistage ja uurige strateegilise kauba komisjonist numbril: 637 7255, mida peaks sel juhul ette võtma.

Kui kaua võtab litsentsi taotlemine aega?

Vastavalt seadusele on komisjonil aega eriloa menetlemiseks 30 tööpäeva (komisjon võib vajadusel pikendada menetlusaega, teatades sellest kindlasti ka eriloa taotlejat)  alates hetkest, mil saadi kõik vajalikud ja korrektselt täidetud dokumendid.

Litsentsi väljastamise otsusest või sellest keeldumisest teatab strateegilise kauba komisjon Teid koheselt.

NB! Kehtiv sõjalise kauba sisseveolitsents peab olemas olema juba kauba sisenemisel Eesti Vabariigi territooriumile (riigipiiri ületamisel)!

PEA MEELES!

Pärast tehingu toimumist tuleb kindlasti esitada aruanne Stratlink süsteemis ning  seejärel saata tagasi strateegilise kauba komisjonile litsentsi SININE eksemplar, millele on kantud Maksu- ja Tolliameti poolsed märkmed kauba liikumise ja koguste kohta või nende puudumisel litsentsi omaja enda poolne (eraldi lehel) kinnitus kaupade liikumise kohta (piiripunkt, kogus, väärtus). 

Kas komisjon võib keelduda litsentsi väljastamisest?

Komisjonil on õigus litsentsi väljastamisest keelduda. Selleks peab aga olema tõsine põhjus. Rõhutame siiski, et strateegilise kauba komisjoni eesmärk pole mitte ettevõtjate elu raskeks tegemine vaid julgeolekut ohustavate kaupade ekspordi impordi ja transiidi kontroll. Litsentsi väljastamisest keeldumise alused leiab Strateegilise kauba seadusest § 19 (Vastu võetud 07.12.2011. a (RT I, 22.12.2011, 2)

Missugused litsentsid on olemas?

Strateegiliste kaupade nimekirja kantud kauba sisseveoks, väljaveoks ja transiidiks ning teenuse osutamiseks on vaja eriluba. Eriluba on sisseveolitsents, väljaveolitsents, transiidiluba ja väljaveo üldluba.

Mis dokumendid on lõppkasutaja sertifikaat ja rahvusvaheline impordisertifikaat?

Lõppkasutaja järelvalve dokumendid on:

  • rahvusvaheline impordisertifikaat, mis sisaldab komisjoni kinnitust, et kauba omanik kohustub kauba näidatud väärtuses ja koguses Eestisse sisse vedama ning seda mitte taas välja vedama ilma asjakohase litsentsita;
  • lõppkasutaja sertifikaat, mis sisaldab lõppkasutaja kinnitust, et ta kohustub kauba näidatud väärtuses ja koguses Eestisse sisse vedama, kasutama seda ainult näidatud otstarbel ning seda mitte ümber adresseerima ilma komisjoni kirjaliku nõusolekuta ega taas välja vedama ilma asjakohase litsentsita, ning komisjoni kinnitust, et Eestis tagatakse kauba kasutuse järelevalve.

Väljaveolitsentsi või transiidiloa taotluse läbivaatamine

Väljaveolitsentsi või transiidiloa taotluse läbivaatamisel võib komisjon nõuda eksportijalt või printsipaalilt riikliku lõppkasutuse järelevalve dokumenti rahvusvahelise impordisertifikaadi või lõppkasutaja sertifikaadi näol, mille väljastab kauba saaja asukohamaa vastav ametkond võttes sellega endale vastutuse tarnitavate kaupade edasise saatuse eest.

Ka Eesti ettevõtjatelt võidakse strateegiliste kaupade ostul mõnest välisriigist nõuda riikliku lõppkasutuse järelevalve dokumenti, mille saamiseks peab ta esitama komisjonile vormikohase taotluse, koos vajalike dokumentidega. Rahvusvahelise impordisertifikaadi saamisel kohustub Eesti ettevõtja nimetatud kauba Eestisse sisse vedama ja kinnitama, et nimetatud kaupa ei veeta taas välja ilma komisjoni sellekohase litsentsita.

Kui strateegilise kauba valdajal või kaubaga seotud teenuse osutajal on teave või kahtlus, et kaupa või selle osa kavatsetakse kasutada sõjalisel või mis tahes riigi julgeolekut ohustaval otstarbel, massihävitusrelva arendamiseks, tootmiseks, töötlemiseks, kasutamiseks, hooldamiseks, ladustamiseks, avastamiseks, identifitseerimiseks või levitamiseks või selliste relvade kanderakettide arendamiseks, tootmiseks, hooldamiseks või ladustamiseks, on ta kohustatud sellest viivitamata teavitama komisjoni, Kaitsepolitseiametit või Politsei- ja Piirivalveametit.

Strateegilise kauba seaduse paragrahv 77

Juhendid ja ohuindikaatorid

Käesolev juhend on mõeldud selleks, kuidas üksikisikud ja ettevõtted peaksid vastavalt eelpoolkirjeldatud seadusandluse sätetele toimima.

Otsusta, kuivõrd leidub tehingus indikaatoreid, mis viitavad tarne kahtlasele taustale.

Võta tehingut sõlmides arvesse kõik asjaolud, mis võiksid viidata sellele, et tarne võib olla määratud sõjaliseks lõppkasutuseks, kahtlasele lõppkasutajale või ebasoovitavasse sihtkohta.

Niisuguste asjaoludena tuleb käsitleda tellimusi, mis ei vasta tellija vajadustele, paigaldamise ja testimise alasest klienditoest keeldumine kuigi teenus on müügihinna sees ja kui kuulub tavaliselt tootepaketi juurde, või tellija esitab nõudeid varustuse või seadmete tehnilistele konfiguratsioonile, mis ei ole kooskõlas väidetava sihtriigi standarditega (näit. 120 voldist toidet tarbiv seade soovitakse tarnida riiki, kus standardiks on 220 volti). 

Juhul kui kahtlustad, küsi.

Juhul, kui Teie firmale on teatavaks saanud informatsiooni, mis annab alust kahtlusteks on Sinu kohustuseks selgitada välja lõppkasutuse, -kasutajaga ning tarne sihtriigiga seonduvad asjaolud.

Eksitavate faktide või valeandmete esitamine või olulise info varjamine on karistatav vastavalt karistusseadustiku paragrahvile 2801.

Ära tekita "valikulist infosulgu".

Kasuta infotulva, mis saabub sinu ettevõttesse tavapärase äritegevuse käigus. Ära väldi oma klientidega arutelu teemal, mis puudutab lõppkasutus valdkonda, lõppkasutajat ja tarne sihtriiki. "Halva" informatsiooni alane teabesulu strateegia ei vabasta ettevõtet vastutusest ning seda hinnataks uurimises raskendava tegurina.

Teavita firma asjaomaseid teenistujaid, kuidas käituda ohuindikaatori avastamisel.

Ettevõtte teenistuja teadmisi võidakse hinnata kui ettevõtte teavet, mistõttu võib vastutavaks osutuda ettevõte tervikuna. Sellest tulenevalt tuleb paika panna firma sisekontrollipoliitika ja tõhustada infovahetust, kindlustamaks, et konkreetsest tarnest lähtuvat ohuindikaatoritele viitav informatsioon oleks kättesaadav kõigile vastutavatele ettevõtte juhtidele. Kui seda ei tehta, on sarnane käitumine käsitletav valikulise infosulu vormina.

Kogu informatsiooni tuleb pärast päringut ümber hinnata.

Kliendilt saadud lisainfo alusel tuleb hinnata, kas varasemad ohuindikaatorid olid õigustatud või leidus küsitavustele põhjendatud vastused. Juhul kui ohuindikaatoritele ei ole võimalik leida mõistlikku selgitust või õigustust, kvalifitseerub see mõiste alla "ettevõttel on informatsiooni, mis annab alust arvata" ning seaduse järgi on Teil kohustus informeerida sellest Strateegiliste kaupade komisjoni. Edasta kogu tehinguga seonduv asjakohane informatsioon komisjonile litsentsi taotluse või muus komisjoni poolt täpsustatavas vormis.

Eesti Vabariik vajab Sinu abi strateegiliste kaupade ja tehnoloogia illegaalsete tarnete avastamisel ja tõkestamisel. Ole tähelepanelik klientide suhtes, kes võiksid kasutada kaupu tavarelvastuse, keemiliste, bioloogiliste või tuumarelva või nende kohaletoimetamise süsteemide arendamisel.

Ole ettevaatlik klientidega, kes võiksid plaanida sensitiivsete toodete ümberadresseerimist rahvusvaheliste embargode või sanktsioonide all olevatesse riikidesse (vt. embargode ja sanktsioonide nimekirja). Ole valvsas reekspordil riikidesse, millel lasub kahtlus omada massihävitusrelva või nende kohaletoimetamise süsteemide alaseid arengu programme.

Alljärgnevalt leiad rea ohuindikaatoreid, mis võivad viidata sellele, et Sinu klient võib plaanida ebaseaduslikku kauba reeksporti, ümberadresseerimist või lõppkasutust:

  • Klient või vahendaja tõrgub andmast informatsiooni toote lõppkasutuse kohta.
  • Klient annab põiklevaid või segaseid vastuseid selle kohta, kas omandatav kaup on sisemaiseks kasutamiseks või reekspordiks.
  • Klient ei anna lepingusõlmimise üle peetavate läbirääkimiste käigus selgeid vastuseid tavapärastele ärilistele või tehnilistele küsimustele.
  • Kauba tehnilised omadused ei ühildu ostja tegevusalaga: näiteks, väike pagaritööstus esitab tellimuse mitmele kõrgtehnoloogilisele laserile.
  • Kliendi ärilise tausta kohta puuduvad andmed või on need puudulikud.
  • Klient on valmis tasuma kallihinnalise kauba eest sularahas, kuigi müügitingimused näevad ette ülekandega maksmist või pakutakse kauba eest ebatavaliselt kõrget hinda.
  • Klient ei ole kursis toote tehniliste omaduste või seadmete tootlusega, kuid soovib sellegipoolest seadet omandada.
  • Klient keeldub tavapärasest tehnilise abi teenusest: nt. paigaldamisest, koolitusest või hooldusest.
  • Tarne kuupäevad on ebamäärased, või kauba üleandmine on plaanitud kõrvalises sihtkohas.
  • Transporditeenust või vahendusteenust osutav firma on märgitud toote lõppkasutajana või tarne lõpliku sihtkohana.
  • Tarne marsruut on väidetava sihtkoha ja kauba jaoks ebatavaline.
  • Klient esitab ebatavalisi nõudeid kauba transpordi, märgistamise või pakendamise kohta.
  • Eeldatavat sihtkohta ja valitud transpordi liiki arvestades on valitud ebasobiv pakendamise viis.
  • Varustus paigaldatakse maa-alale, kuhu pääseb ligi vaid range turvakontrolli alusel või arvestades paigaldatavate seadmete tüüpi on ligipääs muul viisil ebatavaliselt tõkendatud.
  • Klient esitab liialdatud salastatuse nõudeid tarne lõpliku sihtpunkti või tarne üksikasjade kohta.
  • Klient soovib omandada ebatavaliselt suurt hulka varuosi või ei soovi neid üldse.
  • Klient või lõppkasutaja on sõjaline- või riiklik teadusliku uurimise asutus.
  • Kaubatellimus on iseenesest ebatavaline st. tellitud kauba kogus või seadmete tehnilised näitajad ületavad märgatavalt ja põhjendamatult koguseid või tehnilisi tingimusi, mida tavapäraselt läheks vaja lõppkasutuseesmärgi saavutamiseks.
  • Klient on tõrges või põiklev andmaks lõppkasutaja ja/või lõppkasutus valdkonna alast informatsiooni.
  • Klient ei ole teadlik kauba käitlemisega seotud ohutusnõuetest.
  • Klient esitab küsimusi, mis osutavad oskusteadmiste puudumisele, nagu: "Kuidas ma kultiveerin, paljundan seda bioloogilist (mikroobset) ainet", "Millised ohud seonduvad selle toimeaine käitlemisel?", "Kas see aine on inimeste suhtes nakkav või tappev?" ja "Kas see on viirus või bakter?".
  • Klient kirjeldab eelseisvaid katsetusi, mis ei ole kooskõlas selle aine traditsioonilise kasutusega.
  • Klient ei näi olevat ainega kursis, millest annab tunnistust aine teadusliku nimetuse valesti hääldamine või aine ebakorrektne klassifitseerimine.
  • Klient ei oma laborit, või ta palub saata aine ebatavalisse sihtkohta nagu hotellituba, eramu jne.
  • Aine kättetoimetamise aadress erineb varemalt teada antud lõppkasutaja aadressist või on kauba sihtlennujaama suhtes kehtestatud julgeoleku kaalutlustest lähtuvalt teavitamise kord.
  • Klient on tundmatu välismaa ülikool, uurimisinstituut või valitsusasutus.
  • Klient ei esinda asutust, vaid soovib osta ainet isiklikuks tarbeks.
  • Klient, kes tavaliselt kasutab ülikooli või valitsusasutuste tellimisblankette, kaubaarveid või vorme, kasutab nüüd tellimuse vormistamiseks vaid nende kirjapäisega paberit.
  • Klient kasutab isiklikku krediitkaarti või tšekki, et tasuda ostu eest, mis on tellitud uurimisasutuse nimel või kaudu.
  • Peale tellimuse täitmisest keeldumist saate identse tellimuse näiliselt legitiimsemalt kliendilt.
  • Klient palub muuta tarne dokumentatsioonis aine nimetust või kirjeldust põhjendusega, et see kergendab neil võõrriigi tollivormistust.
  • Kliendi käitumise ja soovide järsud ja/või arvukad muudatused, laboratooriumi ebatavalised kaubatellimused.

Tehingu kahtlasele taustale võivad viidata kliendi kummaline käitumine, tehingu üksikasjad ja seda ümbritsev olustik ning tingimused. Käesolev juhend võib olla abiks niisuguste tehingute tuvastamisel.

KLIENDI KÄITUMINE

Klient kõhkleb või ei suuda:

  • anda küllaldast selgitust toote lõppkasutuse kohta, või annab põiklevaid vastuseid;
  • anda varustuse paigaldamise asukoha alast teavet; anda rahuldavaid selgitusi seadmetega töödeldavate toorainete kohta;
  • anda selgeid vastuseid rutiinsetele kaubanduslikele ja/või tehnilistele küsimustele.

Klient esitab ebatavalisi nõudeid või avaldusi:

  • transpordi või kaupade märgistamise kohta;
  • liialdatud salastatust tarne lõpliku sihtpunkti või tarne üksikasjade kohta;
  • käimasoleva uurimis- või tootmisprojekti kohta;
  • tavaliselt mittevajalike seadeldiste (näit. varuosade ülemäärane kogus) kohta.

Klient ei nõua:

  • toote garantii- või hoolduslepingut;
  • tavaliselt toote juurde kuuluvat paigaldamise või käitlemise alast tehnilist abi;
  • tavaliselt toote juurde kuuluvat varustust.

Klient soovib sõlmida eraldi lepinguid rajatise ehitamise ja tehnilise varustusega seadistamise kohta omamata informatsiooni töö mahukuse ulatusest ja/või rajatise lõplikust asukohast.

Eksportijat/hankijat ei lasta küsitavatel asjaoludel ligi tootmisettevõtte teatud hoonetele.

TEHINGU ÜKSIKASJAD

  • Tavapärased tehingu partnerid on tarne skeemis ebanormaalselt paigutatud.
  • Arvestades kliendi tegevusala või tehnoloogilist taset on tema väidetav vajadus vastava varustuse järele on vähetõenäoline.
  • Pakutakse ebatavaliselt soodsaid maksetingimusi, nagu maksimaalhinna tasumist.
  • Turva- või julgeoleku meetmed on varustuse iseloomu või väidetud kasutusala arvestades ülepaisutatud.
  • Valitud transpordi moodust või väidetud sihtkohta arvestades on pakendamine ebasobiv.
  • Rajatist või varustust on modifitseeritud või soovitakse täiendada viisil, mis teeb selle sobivamaks massihävitusrelvade või nende lähteainete tootmiseks. 

TEHINGUT ÜMBRITSEV OLUSTIK JA TINGIMUSED

Eksportijaga/müüjaga võtavad ühendust varasemalt tundmatud ja raskesti tuvastatavad kliendid, kes soovivad saada tehnilist abi.

Klient töötab sõjaväealases äris või on sidemetes kaitseministeeriumi või teiste jõuametkondadega või nende kontrolli all.

Varustus paigutatakse:

  • maa-alale, kuhu pääsevad ligi range turvakontrolli alusel vaid sõjaväe või julgeoleku teenistujad;

  • asukohta, mis on ebatavaline seda liiki varustusele või väidetud lõppkasutusele.

Palume tasuda riigilõiv Rahandusministeeriumi kontole AS SEB Pangas EE891010220034796011 või Swedbank pangas EE932200221023778606. Maksmisel palume tingimata lisada viitenumber 2900073627 ja selgituste lahtrisse palume kirjutada toimingu nimetus, mille eest riigilõivu tasuti. Vastavalt riigilõivuseadusele tasutakse strateegilise kauba seaduse ja rahvusvahelise sanktsiooni seaduse alusel tehtavate toimingute korral riigilõivu järgmiselt:

  • litsentsitaotluse menetlemise eest - 13 eurot;
  • rahvusvahelises sanktsiooni seaduses sätestatud kaubaveoloa taotluse menetlemise eest - 13 eurot;
  • litsentsi kehtivusaja pikendamise avalduse menetlemise eest - 7 eurot;
  • üldloa kasutajaks registreerimise taotluse menetlemise eest - 13 eurot;
  • lõppkasutuse järelevalve dokumendi taotluse menetlemise eest - 13 eurot;
  • sõjalise kauba vahendajate registrisse kandmise taotluse menetlemise eest - 64 eurot;
  • ettevõtja sertifitseerimise taotluse menetlemise eest - 64 eurot.

Riigilõivu tasumist tõendav dokument lisatakse taotlusele.

Strateegilise kauba seaduse § 78 lg 1 kohaselt teatatakse sõjalise kauba ja EL Nõukogu määruse (EÜ) 428/2009 I lisa 5. kategooria II osas loetletud, kuid IV lisas nimetamata kahesuguse kasutusega kauba edasitoimetamisel Euroopa Liidu liikmesriigist Eestisse või Eestist Euroopa Liidu liikmesriiki eriloa, kauba ja selle teekonna täpsed andmed elektrooniliselt või faksi teel tollile vähemalt 24 tundi enne kauba üle Eesti tollipiiri toimetamist.

Teatised tuleb esitada vähemalt 24 tundi enne strateegilise kauba või kahese kasutusega kauba Eesti riigipiiri ületust esmaspäevast neljapäevani 8 – 16 ja reedel 8 – 15, v.a riiklikud pühad. Tollil on õigus nõuda tolliläbivaatuseks kauba, saatedokumentide, sisse- või väljaveolitsentsi jm esitamist.

Täpsemat infot leiab maksu- ja tolliameti veebilehelt.

Kui Teil on kahtlusi või vajate lisainformatsiooni kontakteeruge Strateegilise kauba komisjoniga

Kontaktid

Välisministeerium
Islandi väljak 1
15049 Tallinn

Faks: 6377 199
[email protected]

 637 7400