Sa oled siin

Kaitsemeetmed

ELi kaitsemeetmete seadustik on rajatud WTO kaitsemeetmete lepingutele (PDF) sarnasele süsteemile. EL-i üldine reegel on vaba piiranguteta import ning seda tagavad Nõukogu määrused 3285/94 (WTO liikmetele) ja 519/94 (WTO mitteliikmetele). Sellel põhiprintsiibil on kolm erandit, millest üheks olulisemaks on kaubanduse kaitsemeetmed (Safeguards – SFG).

Kaitsemeetmed kehtestatakse juhul kui ettenägematu, järsk ja kiire impordi kasv põhjustab või on põhjustamas tõsist kahju suuremale osale (major proportion) kohalikele sarnase või otseselt konkureeriva kauba tootjaile ja seda vaid juhul kui meetmed on ELi huvides. Kaitsemeetmete eesmärk on anda mõjutatud tööstusharule aega vajalike kohanduste tegemiseks – kaitsemeetmetega kaasnevad alati kindlad nõudmised ümberstruktureerimiseks. Meetmete kehtestamisel võetakse arvesse ELi kõigi võimalike osapoolte huvisid (importijat, edasimüüjad, tarbijad, jne), kellel on võimalus esitada olukorrast oma nägemus. SFG meetmete rakendamise tingimused on rangemad kui muude kaubanduse kaitsemeetmete puhul, kuna tegu pole otseselt vabakaubanduse piiramise küsimusega ja seega on nende kasutamist ette tulnud suhteliselt harva.

Kaitsemeetmete rakendamise ülene otsustusprotsess

Juurdlust kaitsemeetmete kehtestamiseks saab algatada liikmesriik või Komisjon. Juurdluse viib läbi Komisjon koostöös liikmesriikidega. Lõpliku otsuse langetab kas Komisjon või Nõukogu kvalifitseeritud häälteenamuse alusel. Juurdluse algatamiseks on aega 30 päeva. Seejärel võidakse erandolukorras kehtestada ajutised meetmed maksimaalselt 200 päevaks. Lõplikud meetmed kehtestatakse hiljemalt 11 kuud pärast juurdluse algatamist. Meetmeid võidakse pikendada maksimaalselt 8 aastaks, samas neid järk-järgult vähendades.
Meetmed kehtestatakse kas maksude või kvootidena.

Kvantitatiivsed piirangud – Hiina erikaitsemeede (TPSSM) – enne WTO-ga ühinemist olid Hiinast pärit jalanõudele, portselanile ja keraamikale rakendatud kvoodid määrusega 519/94 (import teatud WTO mitteliikmetest). Hiina liitumisel WTOga lepiti aga kokku nende piirangute järg-järguline lõpetamine 2005. aastaks. See kajastub Nõukogu määruses 427/2003 ja rakendatakse Komisjoni määrusega No 428/2003. Hiina maaspetsiifiline erikaitsemeede on osa tema WTOga liitumise paketist. Hiina erikatisemeetmete eripäraks on, et nende rakendamine on tervikuna paindlikum ja kiirem.

Impordi järelvalve ei ole otseselt importi piirav meede, vaid impordi automaatse litsentseerimise süsteem. Impordi järelvalvet teostatakse juhul, kui mõne kauba import paistab potentsiaalselt ohtlik ELi tootjatele. Kehtiva impordirežiimi alusel puudutab see peamiselt terasetooteid. Impordi jälgimine on reguleeritud WTO Impordi Litsentseerimise Protseduuri lepinguga.

Viimati uuendatud: 5. September 2011

Räägi kaasa
riigivalitsemises

Sul on võimalus esitada oma ettepanek või rääkida kaasa otsuste kujunemisel.

Eelnõude infosüsteem

Sul on võimalik jälgida, millised eelnõud on praegu töös ning soovi korral saad ka oma kommentaari esitada või osaleda avalikel konsultatsioonidel.

Osalusveeb

 

Osalusveebis osale.ee saad esitada valitsusele ideid ja ettepanekuid ning koguda allkirju oma idee toetuseks. Iga esitatud idee saab ka valitsuse poolse vastuse.