Sa oled siin

I Üldine ärikliima ja majanduspoliitiline olukord

Kuigi Gruusia ärikeskkond on paberil lihtne ja arusaadav, on tegelikkuses bürokraatia (tekkimine-tekitamine), seadustest möödavaatamine ning usalduse kuritarvitamine igapäevane praktika. Ärisuhted on Gruusias isiklikumat laadi, usaldus tekib läbi tutvuse, kellegi soovituse või pikaaegse isikliku kontakti-sõpruse. Suhtluskanaliks on telefon ning silmast silma vestlus, e-posti või faksi teel asjad ei liigu. Suhtluskeeleks on vene keel, üha enam ka inglise keel. Kvalifitseeritud tööjõu ning tururegulatsioonide puudus, kallis laenuraha, äri- ja töökultuuri ning turu omapärad on Gruusia ärimaastiku suurimad väljakutsed. Üliliberaalse tööseaduse tõttu on ettevõtete kohanemisvõime kiire, aga tööjõu ülemeelitamine seetõttu lihtne ning sagedane. Hästikvalifitseeritud tööjõud võib olla sama kallis kui Eestis, ootused tasustamise suhtes, eriti välisfirmade suhtes, kõrged. Ükski Gruusia ülikool ei ole rahvusvaheliselt litsentseeritud, välisülikoolide diplomid on ülehinnatud ning kutsekoolid on nõrgad.

Töötus on ametlikult 16%, hinnanguliselt 50%, maapiirkondades kuni 80-90%. Keskmine palk oli 2011. aastal 610 GEL ehk u 290 eurot. Maksukoormus on maailmas paremuselt 4. kohal. Maksusüsteem on ühetaoline ja lihtne, puudub sotsiaalmaks, ettevõtte tulumaks on 15%. Üldine olukord majanduses on vaatamata mitmele järjestikusele kriisile rahuldav ja seda tänu rahvusvahelisele abile (4,5 mld USD aastatel 2008-2012). Majanduskasv 2011. a oli 7%, inflatsioon 6%, ootused 2012. a majanduskasvuks on 5%. Välisinvesteeringud lähenesid majanduskriisieelsele tasemele, jõudes pea miljardi USD-ni. Täpsema info investeerimistingimustest leiab Invest in Georgia kodulehelt.

Turule sisenemise barjäär näib reeglina madal, sest saadaolev toodang on vähekvaliteetne ning suhteliselt kallis. Litsentsid ning toodetele esitavad nõuded praktiliselt puuduvad, nt ehitustööde teostamine (va gaasi jt eritööd). Olemasolevate lubade hankimine on reeglina kiire, kuna väljastaval ametkonnal on kohustus vastata max 20 päeva jooksul, mille möödumisel on litsents vaikimisi väljastatud.

Gruusia riik on võtnud suuna lõimumiseks ELi ja NATOga. 2012. aasta alguses alustati vabakaubandusleppe läbirääkimistega ELiga, mille eeltingimuseks oli mitmete siseriiklike reformide teostamine (sh toiduturvalisus, konkurentsiseadusandlus, intellektuaalse omandi kaitse).

Gruusia suhtes kehtib EL ja US enamsoodustus režiim GSP+, mille raames on võimalik eksportida 7200 artiklit – Gruusia on võimeline eksportima neist 10-15. Gruusia väliskaubandusdefitsiit EL siseturuga on 800 mln USD , s.t on võimalus müüa ja toota nii Gruusia siseturule kui ka regiooni turule. Konkurentsi pakub eelkõige odav Türgi, Iraani, aga ka kallim Ukraina ja Venemaa toodang.

Majandustegevusest kuni 80% toimub Tbilisis ning lähiümbruses, kus elab ~1,5 mln elanikku, ülejäänu peamiselt Lääne-Gruusias Kutaisis ning Batumis.

Viimati uuendatud: 4. Mai 2012

Räägi kaasa
riigivalitsemises

Sul on võimalus esitada oma ettepanek või rääkida kaasa otsuste kujunemisel.

Eelnõude infosüsteem

Sul on võimalik jälgida, millised eelnõud on praegu töös ning soovi korral saad ka oma kommentaari esitada või osaleda avalikel konsultatsioonidel.

Osalusveeb

 

Osalusveebis osale.ee saad esitada valitsusele ideid ja ettepanekuid ning koguda allkirju oma idee toetuseks. Iga esitatud idee saab ka valitsuse poolse vastuse.