Sa oled siin

3. Kanadasse investeerimine ja turule sisenemine

Viimati uuendatud: 06.04.2016

Suurimad investeeringud on riigi majandusse teinud USA, Euroopa riikidest Ühendkuningriigid. See tuleneb USA lähedusest ning ÜK ja Kanada sarnasest kultuurilisest taustast (sarnased kombed, keel, ärikultuur, õigussüsteem). Seega tuleb kohalikul turul rinda pista kõvade tegijatega. Tasub kaaluda sisenemise otstarbekuse üle neisse valdkondadesse, kus on tugev USA konkurents ees ootamas.

Välisinvesteeringud on Kanadasse väga oodatud ja investorite riiki meelitamisega tegelevad nii föderaalvalitsus kui provintsid. Suuri eripiiranguid välisinvesteeringute tegemisele ei ole seatud, sõltuvalt omandatava Kanada ettevõtte/osaluse väärtusest võib välisinvestoril siiski olla vajalik saada täiendav luba tehingu vormistamiseks. Üsna hea ülevaate Kanada investeerimiskeskkonnast, investoritele pakutavatest soodustustest ja kehtestatud piirangutest saab Kanada valitsuse poolt loodud Riikliku investeerimisportaali kaudu.

Kanada prioriteetsed valdkonnad investeeringute ligitõmbamisel on muuhulgas tervishoid, haridussüsteem, tarkvaraarendus ja telekommunikatsioon, taastuvenergia, loodustooted, biotehnoloogia, keemia- ja energiatööstused.

Piirkonnad kuhu investeerida: Toronto on riigi finantskeskus ja suurima rahvaarvuga linn, Alberta, Quebec ja Ontario on provintsid kuhu on koondunud tootmine ja energeetika. Montreal, Calgary, Edmonton, Halifax, Vancouver, Winnipeg, Victoria ja Ottawa on teised ettevõtluse jaoks tähtsamad keskused.

Soovitatav on hästi läbi mõelda turule sisenemise strateegia. Mooduseid võib olla mitmeid: otseeksport, läbi maaletooja, agendi, müügiesindaja või luua ühisettevõte kohaliku kogemustega ettevõttega. Igal variandil on oma plusse ja miinuseid. Sageli valivad välismaised eksportöörid turule sisenemiseks usaldusväärse, kohalikku turgu ja tavasid tundva, vahendaja (maaletooja, agent, müügiesindaja).

Majandus- ja kaubandustegevus on Kanadas peamiselt provintside pädevuses. Regulatsioonid provintsides võivad erineda arvestatavalt. Sellisest – üleüldisest Kanada turule sisenemisest ei ole mõtet unistada. Alustada tuleb ühest või mitmest konkreetsest provintsist, kust saab oma tegevust edu korral edasi laiendada.

Kui Eesti on oma siseturu väiksuse ja elanikkonna tarbimiseelistuste tõttu vaadeldav üsna ühtse turuna, siis Kanada puhul tuleb arvestada sellega, et kõik provintsid on erinevad ning see tõenäoliselt tingib vajaduse turundusplaani mitmekesistada (lihtne näide selle kohta on näiteks Quebeci provintsi valdavalt prantsuskeelne tarbijaskond, kelle tarbimiseelistused on mõnevõrra erinevad teistest Kanada piirkondadest). Erinevusi võib ette tulla ka provintside kaubandust reguleerivates reeglites (nt pakendite markeerimise osas). Erinevate reeglite kohta on info valdavalt kättesaadav interneti teel kuigi selle leidmine ei pruugi olla alati lihtne. Info-otsinguid tasub alustada kas läbi huvipakkuva provintsi valitsuse (vt. vastavate kodulehekülgede loetelu tutvustuse lõpus) või kaubanduskoja kodulehekülje. Viimaseid võib olla ühes provintsis ja koguni linnas mitu.
Kanada turul on tarbijatel suured õigused. Märkimisväärseim neist on õigus toode teatud aja jooksul tagastada, ilma et sellel konkreetne defekt oleks, seda õigust kasutatakse massiliselt. Erandiks on vaid mõned juhud, kui kaupa tagastada ei saa (näiteks allahindlused, pisikesed perepoed, teatud tootegrupid nagu pesu jms.). Selline praktika võib väiksematele tarnijatele suureks probleemiks kujuneda. Tarbijate-poolset toodete valmistajate kohtusse kaebamist ja kahjuhüvitise nõudmist esineb Kanadas vähem kui USA-s, ent selle võimaluse puudumisele ei tasu kindlasti lootma jääda. Ebakvaliteetse ja järeleproovimata kaubaga ei tasu Kanada turule katsetama tulla!

Väga üldistatult võib väita, et võrreldes Eestiga on Kanadas teenuste hinnatase kõrgem kui kaupadel. Seetõttu võiks kohalikule turule huvi pakkuda ka erinevad innovaatilised teenused ja lahendused, mis Kanada ettevõtete tegevust efektiivsemaks ja inimeste elu mugavamaks muudaks.

Sarnaselt paljudele maadele, domineerivad ka Kanada turul Hiinas ja teistes Aasia riikides valmistatud tarbekaubad, mille madalate tootmis- ja kohaleveokuludega on raske konkureerida. Seega peaks Eestist Kanadasse eksporditaval tootel olema kas spetsiifilised omadused: kvaliteet ja disain, mis õigustaks selle kauba eest ka suurema hinna küsimist. Kanadalased oskavad kvaliteedist ja disainist lugu pidada ent kindlasti on siin turul ka miljoneid tarbijaid, kelle jaoks kauba hind selle ostmise hetkel on kas ainuke või domineeriv valiku kriteerium.

Suurim proovikivi Kanada turule tulles on kindlasti selle turu regulatsioonidest arusaamine (regulatsioonid on provintsiti erinevad) ja õige partneri leidmine. Kuigi võib esineda seda, et üks importöör turustab oma kaupa üle terve Kanada (ja sellel on nii plusse kui miinuseid), on tõenäolisem, et importöör tegeleb kas ainult ühe provintsi või siis regiooniga. Sellise regionaalsuse plussiks on kohaliku turu, tarbijaeelistuste ja regulatsioonide parem tundmine ning aktiivsem müügitegevus.

Kanada turule tulles tuleb oskuslikult planeerida müügitoetusvahendeid, sest siinse turu karmides konkurentsitingimustes tuleb ennast tarbijatele nähtavaks ja tuntavaks teha. Euroopa on Kanada turul hästi tuntud ent Eesti Euroopa Liidu liikmena mitte just eriti. Eesti kuvand hea ja kvaliteetse kauba päritolumaana tuleb Kanada turul veel luua!

Äripartneri otsinguks sobib hästi kontakti võtmine kohalike kaubanduskodadega (Võimalik, et vajalikke kontakte aitab teil luua ka Eesti Kaubandus-Tööstuskoja läbi oma partnerorganisatsioonide Kanadas). Kui oma kauba müügisoov on tõsine, tasub kindlasti tulla kohaliku turuga Kanadasse eelnevalt tutvuma. Mõttekas on näiteks tutvuda kohalikes poodides pakutava kauba sortimendi, hindade ja tooteinfoga. Pakendilt on võimalik saada infot turul tegutsevate importööride kohta. Eelnevalt tuleks endale selgeks teha kas pakutav toode kuulub Kanada tollimaksudega maksustamise ja kehtestatud kvootide alla. Antud asjaolu võib mõjutada oluliselt toodete lõpphinda. Tuleb silmas pidada et etiketil olevale hinnale lisandub maksmisel juurde käibemaks.

Erinevad internetiteenused on Kanadas arenenud ja palju asjaajamist on võimalik teha elektrooniliselt. Samas ei ole tasuta wifi nii laialt kättesaadav kui Eestis, tihti on probleeme ka interneti kiirusega. Samuti on interneti ja mobiiliteenus oluliselt kallim kui Eestis. Dokumentide allkirjastamine digitaalselt ei ole Kanadas levinud.

Viimati uuendatud: 6. Aprill 2016

Räägi kaasa
riigivalitsemises

Sul on võimalus esitada oma ettepanek või rääkida kaasa otsuste kujunemisel.

Eelnõude infosüsteem

Sul on võimalik jälgida, millised eelnõud on praegu töös ning soovi korral saad ka oma kommentaari esitada või osaleda avalikel konsultatsioonidel.

Osalusveeb

 

Osalusveebis osale.ee saad esitada valitsusele ideid ja ettepanekuid ning koguda allkirju oma idee toetuseks. Iga esitatud idee saab ka valitsuse poolse vastuse.